خبر

ارزهای آسیایی، تحت فشار دلار

ارزهای آسیایی، تحت فشار دلار

در حالی که دلار امروز به تثبیت رسید، سایر ارزهای کلیدی تحت تاثیر قدرت دلار، نوساناتی را تجربه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در روز چهارشنبه در آستانه‌ی ارائه‌ی سرنخ‌هایی در مورد افزایش نرخ تورم و تصمیم‌گیری فدرال رزرو در اواخر این هفته، به تثبیت رسید.

شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار هر کدام 0.1 درصد در معاملات آسیایی افزایش یافتند و با توجه به اوج‌های یک ماهه‌ی اخیر ثابت ماندند.

گفتنی است دلار نزدیک به یک ماه قبل از انتشار داده‌های PCE و اظهارنظرهای مقامات فدرال رزرو، به بالاترین حد خود رسید. 

افزون بر آن، پیش‌بینی داده‌های شاخص قیمت PCE - شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، همراه با چندین سخنران کلیدی فدرال رزرو در این هفته نیز باعث افزایش تقاضای دلار شد.

قدرت دلار بر اکثر ارزهای آسیایی تاثیر گذاشته است. وون کره جنوبی با افزایش 0.3 درصدی، جفت دلار/وون کره (USD/KRW) تضعیف کرد و این در حالی بود که جفت دلار/دلار سنگاپور (USD/SGD) 0.1 درصد افزایش یافت.

روپیه

دلار استرالیا تضعیف شد و جفت دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) تقریباً 0.2 درصد سقوط کرد، چرا که داده‌ها حاکی از آن بود که تورم مصرف‌کننده در ماه فوریه در سکون باقی مانده است و اعتبار بیشتری به چشم‌انداز ضعیف برای بانک مرکزی استرالیا می‌دهد.

روپیه هند نزدیک به پایین‌ترین رکورد هفته‌ی گذشته در نوسان بود و جفت دلار/روپیه (USD/INR) بسیار بالاتر از سطح 83 باقی ماند.

بسیاری از ارزهای آسیایی عقب‌نشینی کردند و ین ژاپن به ضعیف‌ترین سطح خود از سال 1990 رسید. به علاوه، حجم معاملات نیز تا حدودی کاهش یافت.

ین ژاپن

ین ژاپن در روز چهارشنبه تضعیف شد و جفت دلار/ین (USD/JPY) تا 0.2% افزایش یافت و به 151.97 رسید که بالاترین سطح از اواسط سال 1990 تلقی می‌شود.

البته تضعیف ین در ابتدا تحت تأثیر اظهار نظر نائوکی تامورا، عضو هیئت مدیره BOJ، رخ داد. وی تصریح کرد که بانک مرکزی باید به آرامی و پیوسته به سمت عادی‌سازی سیاست فوق‌العاده سست خود در ماه‌های آینده پیش برود. نظرات وی، بر این تصورات صحه نهاد که BOJ تا حد زیادی در کوتاه‌مدت، تندرو باقی خواهد ماند و حمایت کمی از ین ارائه می‌دهد.

البته چشم‌انداز مداخله‌ی دولت در بازارهای ارز، کاهش بیشتر ین را محدود کرد. البته پس از هشدار دیپلمات‌های ارشد ارز ژاپن مبنی بر اینکه هیچ اقدامی برای جلوگیری از افت ین را رد نمی‌کنند، این نگرانی‌ها برانگیخته شد.

شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی، روز چهارشنبه به برداشتن «گام‌های قاطع» در برابر تحرکات ارزی بیش از حد تأکید کرد. گفتنی است این اظهارات، نظرات وی را از سال 2022 منعکس می‌کند، زمانی که دولت در سطوح بی‌سابقه‌ی مداخله‌ای برای حمایت از ین اقدام کرد.

یوان چین شکننده است، USD/CNY به بالاتر از 7.2 می‌رود

در میان سایر ارزهای آسیایی، یوان چین ضعیف باقی ماند و جفت دلار/یوان (USD/CNY) بیشتر از سطح 7.2 صعود کرد، چرا که احساسات نسبت به این کشور تا حد زیادی ضعیف باقی ماند.

ناگفته نماند ضعف یوان تحت تأثیر یک سری نقاط میانی قوی‌تر از سوی بانک خلق چین اتفاق افتاد، در حالی که گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که PBOC به بانک‌های دولتی بزرگ دستور می‌دهد دلار بفروشند و یوان بخرند.

از آنجا که معامله‌گران در سال 2024 شاهد بهبود اندکی در اقتصاد چین بوده‌اند، احساسات نسبت به بازارهای چین تا حد زیادی منفی باقی ماند و یوان را تحت فشار قرار داد. گذشته از آن، سود صنعتی چین در دو ماه اول سال، 10.2 درصد افزایش یافت.



نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 12:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین