خبر

خطر کاهش قیمت سکه به دلیل حباب 2 میلیون تومانی و احتمال کاهش قیمت اونس جهانی و نرخ دلار / افزایش مجدد قیمت ارز متوقف شد

قیمت فروش دلار در بازار آزاد روز سه‌شنبه، ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ به 31680 تومان کاهش یافت و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1806 دلار، سکه نیز به قیمت 15 میلیون و 300 هزار تومان دادو ستد شد/ با توجه به کاهش قیمت ارز از روز گذشته و همچنین سیر نزولی قیمت جهانی طلا، قیمت طلا و سکه نیز با نوسان همراه شده است

خبراقتصادی– محسن شمشیری

قیمت فروش دلار در بازار آزاد روز سه‌شنبه، ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ به 31680 تومان کاهش یافت و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1806 دلار، سکه نیز به قیمت 15 میلیون و 300 هزار تومان دادو ستد شد.
فعالان بازار معتقدند که با کنترل بازار ارز و متوقف شدن افزایش مجدد قیمت ارز، قیمت طلا و سکه نیز روند کاهشی گرفته و قیمت ها با روند با ثبات همراه شده اند. قیمت دلار که تا بالای 32 هزار تومان افزایش یافت و نوسان داشت، اکنون به سمت مرز 31 هزار تومان و در کانال 31 هزار تومان حرکت کرده است. قیمت سکه با توجه به قیمت اونس در بازار جهانی طلا و همچنین قیمت دلار در بازار ایران، در حال حاضر بین 1 تا 2 میلیون تومان برای سکه های مختلف حباب دارد و در صورت کاهش قیمت دلار در ماه های آینده و همچنین پیش بینی کاهش اونس جهانی طلا به زیر 1800 دلار، نرخ سکه با خطر کاهش قیمت به میزان 2 میلیون تومان حباب مواجه است و همین موضوع افرادی که سکه دارند را نگران کرده است.
دلار در صرافی‌های بانکی نیز با ۲۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۸۰۲ تومان معامله شد. نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی با ۲۴ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۷۲۲ تومان معامله شد.

قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۵۲۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۳۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۶۴۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۸۹۷ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۸۳۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۹۲ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۹۳۳ تومان معامله شد.

کاهش قیمت طلا در بازار تهران

محمد کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا درباره وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار داشت: با توجه به کاهش قیمت ارز از روز گذشته و همچنین سیر نزولی قیمت جهانی طلا، قیمت طلا و سکه نیز با نوسان همراه شده است.

وی با بیان اینکه هر اونس طلا به 1804 دلار رسید، تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه جلوی افزایش مجدد قیمت ارز گرفته و قیمت دلار با کاهش همراه شده است، قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز کاهشی شد.
برخی از صراف‌های بازار ارز نیز تأکید دارند که نرخ ها در صرافی ها بین کانال 30 هزار و 29 هزار تومان در نوسان است ولی دلال های بازار آزاد تلاش دارند که قیمت ها را افزایش دهند ولی فعلا این تلاش ها بی نتیجه مانده است. این افراد البته تأکید دارند که نرخ های درج شده برای انواع ارز و سکه در کانال های تلگرامی غیرواقعی است و با قیمت های کف بازار فاصله دارند.

ربع سکه و نیم سکه دارای حباب بالای یک میلیون تومان

کشتی آرای در ادامه با بیان اینکه داد و ستدها در بازار عادی است و عرضه و تقاضا تناسب دارد؛ گفت: حباب سکه البته کمی افزایش یافته و به یک میلیون و 420 هزار تومان رسیده است. ربع سکه و نیم سکه نیز همچنان دارای حباب بالای یک میلیون تومان هستند.
 قیمت سکه طرح قدیم 14 میلیون و 300 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید 15 میلیون و 150 هزار تومان، نیم سکه 8 میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه 5 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی 3 میلیون تومان تعیین شده و مورد داد و ستد قرار گرفته است.
قیمت هر مثقال طلای ابشده که در روزهای گذشته تا 6 میلیون و 290 هزار تومان نیز کاهش پیدا کرده بود به 6 میلیون و 60 هزار تومان کاهش یافت. هر گرم طلای 18 عیار نیز که تا یک میلیون و 450 هزار تومان افزایش یافته بود با 50 هزار تومان کاهش به یک میلیون و 400 هزار تومان رسید.
علیرغم دو روز افزایش متوالی قیمت طلا، ارزش این فلز گرانبها کمی کاهش یافت. دلیل این کاهش قیمت را شاید بتوان تیره و تار بودن آینده اقتصاد دنیا دانست.

کاهش قیمت دلار با وجود تلاش سفته‌بازان در فضای غیررسمی

کامران سلطانی‌زاده دبیر کل کانون صرافان کشور با اشاره به اینکه در ابتدای هفته با افزایش نسبی نرخ ارز به دلایل غیراقتصادی و سیاسی مواجه بودیم، اظهار داشت: مصوبه بانک مرکزی و ورود صرافی‌های سراسر کشور به چرخه عرضه و تقاضای ارز، منجر به این شده است تا مدیریت بازار در اختیار فعالان رسمی قرار گیرد.خوشبختانه با توجه به افزایش عرضه ارز صادرکنندگان به نرخ توافقی در صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی در سراسر کشور، شاهد بودیم که اوج‌گیری قیمت‌ها که اکثرا در فضای غیررسمی و کاذب معاملاتی و سفته‌بازی ملاحظه کردیم، با ریزش همراه شده و قیمت غیررسمی ارز از کانال نزدیک به ۳۳ هزار تومان به کانال ۳۰ هزار تومان برگشته است.
این روند نشان دهنده این است که مصوبه بانک مرکزی و ورود صرافی‌های سراسر کشور به چرخه عرضه و تقاضای ارز، منجر به این شده است تا مدیریت بازار در اختیار فعالان رسمی قرار گیرد و بازار دیگر نمی‌تواند به جهت اعلام قیمت های بالا و ایجاد هیجانات، نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد و می‌توان گفت که نهادهای رسمی تاثیر گذار در قیمت ارز، مدیریت نرخ را در اختیار دارند و با توجه به افزایش صرافی‌های رسمی در سراسر کشور که کارگزار بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی هستند، این قیمت‌ها از طریق تبادلات توافقی بین صرافی و صادرکننده ارز، به درستی تعیین و با نرخ مناسب در تمامی صرافی‌های رسمی سراسر کشور به هم‌وطنان عرضه می‌شود.
در این شرایط، هم وطنان دغدغه‌ای برای دریافت ارز ندارند و قیمت‌ها هم با توجه به رسمی بودن نرخ‌ها و تسهیل دریافت ارز برای مردم، قیمت‌های معقول و متعادلی شده است. وی افزود: روند اخیر در بازار بیانگر این است که یک مدیریت بسیار خوبی در بازار ارز توسط بانک مرکزی، بازار متشکل و کانون صرافان در حال اجراست که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد و بهبود پیدا کند تا تمام صرافی‌های سراسر به این زنجیره متصل شوند و تمام مردم در سراسر کشور از خدمات صرافی‌های رسمی تحت نظارت بانک مرکزی، بهره‌مند شوند.

پیش بینی کاهش قیمت اونس جهانی طلا به زیر 1800 دلار

قیمت هر اونس طلا با 0.30 درصد کاهش به 1811 دلار و 11 سنت رسید.گزارش بالا رفتن نرخ اشتغال در آمریکا برای طلا بدین معناست که فدرال‌رزرو به سیاست‌های سخت‌گیرانه خود در مورد بالا بردن نرخ بهره ادامه خواهد داد. سیاستی که قیمت طلا را تحت فشار قرار می‌دهد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با ادامه شرایط فعلی، قیمت این فلز گرانبها به پایین‌تر از 1800 دلار در هر اونس برسد.
نرخ تورم هم هنوز در سراسر دنیا بسیار بالاست که باعث می‌شود سیاست افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی ادامه داشته باشد.
اطلاعات خوش‌بینانه اقتصادی ارزش طلا را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن از بین می‌برد، اما پیش‌بینی سخت‌تر شدن شرایط اقتصاد هم ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را در بلندمدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 تیره و تار شدن دورنمای اقتصاد دنیا می‌تواند در کوتاه‌مدت از قیمت طلا حمایت کند. تورم بالا در تابستان جاری سرمایه‌گذاران را به سمت طلا سوق می‌دهد تا سرمایه‌گذاری ایمن‌تری داشته باشند. در تمام فضاهای تورمی وقتی مردم نگران از دست دادن اشتغال و ارزش ثروت خود هستند، طلا یک جایگزین منطقی برای پول جهت حفظ ارزش است.
اما درنهایت سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال‌رزرو آمریکا قیمت طلا را پایین خواهد آورد.
منبع:
سه شنبه 14 تیر 1401 ساعت 19:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین