خبر

رشد دیفای در بیت‌کوین، علی‌رغم کاهش تسلط آن بر بازار

رشد دیفای در بیت‌کوین، علی‌رغم کاهش تسلط آن بر بازار

با وجود شرایط سخت بازار ارزهای دیجیتال که باعث کاهش تسلط بیت کوین در بازار شده، کاربرد دیفای در بیت کوین در حال افزایش است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین کورا، بر اساس داده‌های بازار، علی‌رغم شرایط دشواری که در دنیای کریپتو ایجاد شده و باعث کاهش ارزش بازار و هم‌چنین، کاهش تسلط بیت کوین شده است، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در شبکه‌ی بیت کوین در حال رشد است.

رشد دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز بر روی شبکه‌ی بیت کوین، باعث رقابتی‌تر شدن این شبکه شده است. این شبکه شاهد پروژه‌های دیفای لایه 2 و لایه 3، مانند پورتال و دیفای‌چین بوده است که توانسته‌اند تا حدودی به موفقیت برسند. رشد دیفای در بیت کوین (BTC) در حالی اتفاق افتاده که تسلط بیت کوین بر بازار به زیر 50 درصد رسیده است.

دیفای یک فناوری مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده و ایمن است که برای ایجاد امکان دسترسی کاربران به ابزارهای مالی، بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای، از فناوری بلاک چین بهره می‌برد.

پورتال یک کیف پول لایه 2 و صرافی غیرمتمرکز در شبکه بیت کوین است. پورتال به عنوان یک پلتفرم کارآمد در بلاک چین بیت کوین خدماتی از قبیل صدور دارایی، مبادله، استیکینگ (سهام‌گذاری) و غیره را ارائه می‌دهد. به علاوه، این پلتفرم ناشناس ماندن کامل کاربران را در بازارهایی باز و شفاف تضمین می‌کند.

از سوی دیگر، دیفای‌چین یک هارد فورک از شبکه‌ی بیت‌کوین است که به کاربران امکان می‌دهد با بهره‌مندی از امنیت بالای شبکه بیت کوین بتوانند به خدمات دیفای دسترسی داشته باشند. این امکانات باعث می‌شوند از طریق تراکنش‌های سفارشی بتوان برنامه‌های دیفای پیشرفته‌تری ایجاد کرد.

بلاک چین بیت کوین

هم‌چنین، دیفای‌چین خدمات مربوط به دارایی‌های غیرمتمرکز (dAssets) را روی بیت کوین ارائه می‌دهد؛ از جمله dTSLA، که هر کاربری در بلاک چین دیفای‌چین می‌تواند آن را استخراج کند. سرمایه‌گذاران در این دارایی بدون ترک فضای دیفای می‌توانند قیمت دارایی‌های واقعی مانند سهام را به دست بیاورند.

البته، به اعتقاد برخی از افراد، شبکه‌ی بیت کوین در مقایسه با شبکه‌هایی مانند اتریوم، کاردانو و سولانا در دنیای دیفای تا حدودی تازه‌وارد تلقی می‌شود. از آن‌جا که شبکه‌ی اصلی بیت کوین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند، برای ارائه‌ی چنین قابلیتی از شبکه‌های روت‌استاک (RSK) و استاکس بهره می‌برد. روت‌استاک، یک زنجیره‌ی جانبی یا سایدچین بیت کوین است که به منظور تسریع در پرداخت‌ها و افزایش مقیاس‌پذیری برنامه‌های غیرمتمرکز، به عنوان یک شبکه‌ی قرارداد هوشمند عمل می‌کند.

برخی از کارشناسان معتقدند، شبکه‌ی بیت کوین با استفاده از پلتفرم‌هایی نظیر روت‌استک، استاکس، دیفای‌چین و پورتال، آینده‌ی روشنی در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای دارد و سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین (‌BTC) را قادر می‌سازد تا از جریان‌های درآمد منفعل بهره ببرند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 14 تیر 1401 ساعت 15:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین