خبر

استرلینگ و یورو به جلو

استرلینگ و یورو به جلو

به دلیل بهبود شرایط ریسک جهانی، یورو و استرلینگ با افزایش مواجه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، یورو و استرلینگ روز دوشنبه در برابر ارزهای امن افزایش یافتند، که به دلیل بهبود شرایط ریسک جهانی در یک جلسه معاملاتی آرام ناشی از تعطیلات در ایالات متحده بود.

سهام اروپا و شاخص سهام FTSE بریتانیا روز دوشنبه تحت تاثیر رشد شرکت‌های نفت و گاز افزایش یافتند. بازارهای ایالات متحده برای روز استقلال تعطیل است.

استرلینگ و یورو در برابر دلار آمریکا، ین ژاپن و فرانک سوئیس کمی افزایش یافتند.

ارز واحد در برابر دلار 0.2% افزایش یافت و به 1.0440 دلار رسید، اما به سختی بالاتر از 1.0349 دلار در پنج سال اخیر باقی ماند، در حالی که استرلینگ پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای 1.1976 در روز جمعه، 0.4% افزایش یافت و به 1.2143 دلار رسید. 

شان آزبورن، استراتژیست ارشد FX در Scotiabank گفت: معاملات آرام برای شروع هفته شاهد تضعیف دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای اصلی است زیرا باعث کاهش سود روز جمعه می‌شود.

آزبورن افزود، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کاخ سفید اواخر هفته جاری کاهش برخی از تعرفه‌های چین را در تلاش برای کاهش تورم بالا اعلام خواهد کرد، به بازگرداندن خوش‌بینی به بازارها کمک می‌کند.

اما در بحبوحه‌ی ترس از رکود جهانی، یورو در برابر دلار نزدیک به پایین‌ترین سطح پنج ساله خود باقی ماند.

جنگ در اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن، به ویژه تورم فزاینده مواد غذایی و انرژی، ضربه بزرگی بر یورو بوده است که در سال جاری 8 درصد در برابر دلار تضعیف شده است. تفاوت بین بانک مرکزی اروپا و واکنش فدرال رزرو ایالات متحده به تورم بالاتر نیز بر یورو تأثیر گذاشته است.

داده‌های روز جمعه نشان داد که تورم منطقه یورو به رکورد دیگری رسیده است و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در این ماه برای اولین بار در یک دهه گذشته است.

جرمی استرچ، رئیس استراتژی G10 FX در CIBC گفت که انتظار دارد باد مخالف یورو ادامه داشته باشد زیرا بانک مرکزی اروپا قرار است در 21 ژوئیه نرخ بهره را تنها به میزان 25 واحد افزایش دهد.

او گفت: «عملکرد بانک مرکزی اروپا در مقایسه با افزایش 75 واحدی در ثانیه توسط فدرال رزرو، متوسط ​​باقی می‌ماند. فراتر از بحث سیاست پولی بانک مرکزی اروپا، متغیر ریسک اولیه اتحادیه اروپا به بخش انرژی مربوط می‌شود.

حتی اگر بازارها برخی از انتظارات خود را برای افزایش نرخ بهره در ایالات متحده کاهش داده باشند، تقاضای پناهگاه امن، دلار را بالا نگه داشته است. بازار با احتمال 85 درصدی برای افزایش مجدد 75 واحد پایه در این ماه و نرخ‌های 3.25 درصد تا 3.5 درصد تا پایان سال، قبل از کاهش در سال 2023، قیمت‌گذاری می‌کند.

شاخص دلار آمریکا 0.03 درصد کاهش یافت و به 105.02 رسید که خیلی کمتر از بالاترین رقم ماه گذشته در دو دهه 105.790 بود.

با نگاهی به ادامه هفته، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار صورتجلسه نشست ماه گذشته فدرال رزرو در روز چهارشنبه و آمار اشتغال ایالات متحده در روز جمعه هستند.

بانک مرکزی استرالیا روز سه شنبه تشکیل جلسه می‌دهد و بازارها 40 واحد پایه (bp) نرخ بهره را افزایش داده‌اند. در صورتی که افزایشی در این اندازه یا در همان حوالی انجام شود، ارز استرالیا ممکن است افزایش چندانی کسب نکند. 

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 14 تیر 1401 ساعت 13:09
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین